تعیین ابعاد سنگ تراورتن به صورت استاندارد

سنگ تراورتن یکی از سنگ های آهکی استخراج شده از دل کوه می باشد که این فرآیند با توجه به شرایط زیست محیطی هر منطقه به روش‌ های گوناگون انجام می شود. سپس عملیات انتقال کوپه های چند تنی توسط ماشین های حمل بار به کارخانه های سنگبری آغاز شده تا ابعاد و اندازه سنگ تراورتن مشخص گردد.

ابعاد سنگ تراورتن
ابعاد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در کارخانه های مختلف دارای اختلاف ضخامتی حدود ۲ میلیمتر بوده و این ضخامت در راه پله ها، نما و کف متغیر است. به طور معمول چون راه پله ها تحت فشار بیشتری قرار می گیرند، برای آن ضخامت بیشتری در نظر گرفته می شود. در نمای ساختمان نیز به منظور پایین آوردن وزن ساختمان تلاش می‌شود از ضخامت کمتری استفاده کنند؛ البته به استثنای طرح نمای رومی که ضخامت بیشتری دارند.
هر چه یک کارخانه سنگبری مجهز به تجهیزات مدرن تر و جدیدتری باشد امکان برش سنگ در ابعاد دقیق‌تر فراهم می شود. در ایران به منظور حمل و نقل آسان سنگ، عرض استاندارد برای برش را ۴۰ سانتی متر در نظر می گیرند. چنانچه ابعاد سنگ کوچکتر باشند هزینه خریدش نیز کمتر خواهد بود.
هرچه قدر اندازه کوپه های چند تنی سنگ تراورتن بیشتر باشد می توان آن را در ابعاد وسیع تری برش داد و اگر طول سنگ ۲ متر یا بیشتر باشد ارزش و قیمت بالاتری خواهد یافت. ابعاد کوچک تر سنگ بصورت فله و بدون بسته بندی توزیع می گردند که قیمت پایین تری دارند.

ابعاد سنگ تراورتن آبگرم محلات

عملیات استخراج سنگ تراورتن آبگرم محلات توسط ماشین اره زنجیری و در ابعاد بزرگ صورت می گیرد و بعد از انتقال به کارخانه های سنگبری روی آن برشکاری حرفه‌ ای انجام می شود. یعنی سنگ آبگرم بطور دقیق در ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) برش می خورد تا جایی که به حد استاندارد برش سنگ برسد. در این کارخانه ها با کمک تجهیزات مدرن و به روز و نیروی کار جوان و متخصص این امر محقق شده و ابعاد سنگ تراورتن به شکل استاندارد خود می رسد، هرچند که تعیین ابعاد می‌ تواند به دلخواه مشتری صورت پذیرد اما معمولاً ابعاد سنگ آبگرم محلات در عرض ۴۰ سانتی متر و ضخامت ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر در نظر گرفته می شود.
در مدل های بی‌موج، سنگ های تراورتن صیقل داده شده تا این عایق حرارتی و صوتی علاوه بر

ابعاد استاندارد بر درخشندگی و زیبایی ساختمان ها اضافه کرده و به آن جلا ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *